REKRUTERINGSCOMMUNICATIE

Situatie

Bedrijf: Still
Gezocht profiel: Service Technieker
Locatie: Vlaams-Brabant & Antwerpen
Jobsite:still.jobsite.hr

STILL NV is een grote Europese speler gespecialiseerd in de verkoop en het onderhoud van vorkheftrucks, stapelaars en orderpickers. Door hun enorme groei zijn ze continu op zoek naar ervaren Service Techniekers voor diverse regio's. STILL NV adverteert voornamelijk in kranten en op enkele grote en algemene jobsites, echter de instroom is zeer beperkt. In het verleden schakelde STILL NV ook diverse interimkantoren in, maar omwille van de grote kost per aangenomen kandidaat, willen ze hier graag van afstappen.


De uitdaging


Service Technieker is een knelpuntberoep: Er worden meer Service Techniekers gezocht dan er beschikbaar zijn op de markt. Ze worden veelal gebeld door interimkantoren en moeten niet zelf actief op zoek gaan naar een nieuwe uitdaging. De concullega's van STILL hebben in bepaalde regio's een grotere naamsbekendheid waardoor kandidaten, als ze zelf initiatief nemen, eerder bij hen solliciteren. Het is dus zeer belangrijk dat STILL als eerste de doelgroep van potentiële Service Techniekers bereikt. STILL wil zijn naamsbekendheid in bepaalde regio's ook verhogen, ze willen werken aan hun employer branding.

Werkwijze

Oplossing

Qiwie brengt de jobs van de concullega's in dezelfde regio in kaart: Hoe zien hun vacatures eruit? Welke media gebruiken ze? Hoe positioneren ze zich op de arbeidsmarkt?
Qiwie analyseert, optimaliseert, herschrijft en maakt de vacature opnieuw op.
Ons intern team voor objectief marktonderzoek belt naar diverse service techniekers om te begrijpen hoe ze zoeken, wat ze belangrijk vinden en vooral waar ze te bereiken zijn: Welke nieuwssites of websites bezoeken ze en welke media zijn populair onder de groep van service techniekers?
Tijdens ons marktonderzoek blijkt dat we voor het gezochte profiel het best gebruik maken van zowel algemene jobsites als van gespecialiseerde en regionale job- en vaksites.
Qiwie vergelijkt de vacature met deze van andere ondernemingen die actief zijn in dezelfde sector en analyseert hoe zij er wel in slagen om deze kandidaat te bereiken: Via welke media bereiken we deze groep van kandidaten? Waar vinden we de actieve kandidaten en waar de latente? Kortom, Qiwie voert een volledig marktonderzoek uit om te bepalen welke middelen we het beste inzetten om een maximaal resultaat te behalen.
Ook wordt LinkedIn op een zeer doelgerichte manier ingezet. We maximaliseren het bereik zodat we geen enkele kandidaat mislopen.

Resultaat:

Diverse goede Service Techniekers solliciteerden rechtstreeks, zonder tussenpersoon. Dit wil zeggen dat, de job van STILL op de verschillende media die ze dagdagelijks gebruiken steeds onder hun aandacht komt. STILL kreeg 2 sollicitaties waarbij de kandidaten op Google de term 'Service Technieker' hadden ingegeven en op de jobpagina van STILL terecht kwamen. De overige kandidaten deden hetzelfde en zijn via Google naar Careerjet of Indeed doorgestuurd. Het aantal spontane sollicitaties is verdriedubbeld.

Een advies op maat voor alle type vacatures vacatures.